Ön itt áll: Főoldal Hírek Változások az építésügyben
Bejelentkezés


Elfelejtette jelszavát?
Új felhasználó?
Támogatóink

2009-ben:

Támogatta Izland, Liechtenstein és Norvégia, az EGT Finanszírozási Mechanizmuson
és a Norvég Finanszírozási Mechanizmuson keresztül.

norway grants
eea grants
NFUKvVM

2007-ben:

Környezevédelmi és Vízügyi Minisztérium

2006-ban:

Környezevédelmi és Vízügyi Minisztérium
Naplopó Kft.
Nemzeti Civil Alapprogram
Soros Alapítvány
Szakszer Kft

2005-ben:

Kardos Labor
Naplopó Kft.
Orange6 Kft.
Seeger Engeneering AG
Soros Alapítvány

2004-ben:

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
Naplopó Kft.
Nemzeti Civil Alapprogram
Szakszer Kft.

2003-ban:

Környezevédelmi és Vízügyi Minisztérium
Szakszer Bt.
Szécsi Ilona

S. P. Office Kft.
Irtekis Kft.

 
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek

Változások az építésügyben

Társadalmi vita nélkül fogadta el a kormány az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről szóló rendeletét, míg az ÖTM 2006. december 20-án 2007. január 4-ig bocsátotta vitára az építésügyi hatósági eljárásokról, valamint a telekalakítási és az építészeti-műszaki tervdokumentációk tartalmi követelményeiről szóló rendelettervezetét.

Tartalom:


343/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről


Részletek Danks Emese, kormányszóvivő tájékoztatójából:

"Az építésügyi hatóság átszervezésével egységes szakmai irányítás alá kerül az építésügy. Első fokú építésügyi hatóságként a kormányrendeletben kijelölt körzetközponti önkormányzati jegyző, másodfokon pedig a regionális közigazgatási hivatal fog eljárni.

A másodfokú építésügyi hatóságokra és az építés-felügyeletre vonatkozó előírások már január 1-jén hatályba lépnek. Mivel az új elsőfokú építésügyi hatósági rendszer kialakítása hosszabb felkészülési időt igényel, így az erre vonatkozó szabályok az új renddel csak 2007. július 1-jével lépnek életbe.

A jelenlegi 494 elsőfokú hatóság helyett mintegy 190 elsőfokú építésügyi hatóság fog működni az új rendszerben. Az első fokú építés-felügyeleti hatósági feladatokért a regionális közigazgatási hivatal építés-felügyelője lesz felelős, másodfokon pedig egy másik közigazgatási hivatal biztosít majd horizontális jogorvoslati lehetőséget. Továbbra is eltérő hatásköri rend érvényesül egyes sajátos építményfajták (például közlekedési építmények) és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt építési ügyek esetében.

Az építésügyi hatóságoknál foglalkoztatott köztisztviselők esetében a szigorúbb szakmai feltételekhez igazodnak majd a foglalkoztatási-képesítési elvárások és a szakmai gyakorlat is. A befolyásmentesség növelése és a korrupció csökkentése érdekében a kormány az összeférhetetlenségi szabályokat is szigorította.

A kormány változtat az építésügyi hatóság finanszírozásán is. A hatékonyabb forrásfelhasználás érdekében az eddigi, lakosságszám alapján történő finanszírozást részben a teljesítményarányos finanszírozás váltja fel, amelynek alapja az elvégzett munka és a hivatalok döntéseinek száma."

FORRÁS: Kormányzati Kommunikációs Központ

A jogszabály itt megtekinthető

Vissza a lap tetejére



Az építésügyi hatósági eljárásokról, valamint a telekalakítási és az építészeti-műszaki tervdokumentációk tartalmi követelményeiről szóló rendelettervezet


Az ÖTM tájékoztatója:

"Az ÖTM előkészítette az építésügyi hatósági eljárásokról, valamint a telekalakítási és az építészeti-műszaki tervdokumentációk tartalmi követelményeiről szóló miniszteri rendelet tervezetét. Véleményezési határidő: 2007. 01. 04.

Az új rendelet kibocsátását az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (Étv.), valamint a végrehajtási rendeletei hatályba lépésétől eltelt évtizedes, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény egyéves gyakorlati tapasztalatai, továbbá az Étv. 2006. május 1-jén hatályba lépett módosításai indokolják.

Az Étv. hatálybalépését követő időszakban az építésügyi hatósági eljárásokra vonatkozó nagyszámú joganyag helyenkénti ellentmondása, pontatlansága, az egyes jogviszonyok túlszabályozottsága jogalkalmazási anomáliákhoz vezetett. Az Étv. ezévi módosításai következtében a szabálytalan építkezésekkel kapcsolatos eljárási szabályok kidolgozására van szükség.

A jogorvoslati eljárások során keletkezett bírói döntések elsősorban a jogalkalmazás zavaraira, az építésügyi hatósági rendszer nem megfelelő telepítésére, a hatályos szabályozás minőségi problémáira hívják fel a figyelmet.

Ugyanezt erősítik az építésügyi hatósági eljárások szakszerűtlenségét, az ügyintézés bürokratikus voltát kifogásoló ügyféli vélemények, valamint az állampolgári jogok országgyűlési biztosának újraszabályozást szorgalmazó ajánlásai is.

Végül: az újraszabályozást igényli a nagyszámú EU-s joganyag átvétele és a hazai jogszabályok harmonizálása is.

Az új szabályozás ennek megfelelően:

  • egységes és a Ket szabályaival harmonizáló, helyenként azokat kiegészítő előírásokat tartalmaz (pl. ügyfelek értesítése, szakhatóságok igénybe vétele, döntések meghozatala, tartalma)
  • egyszerűbb eljárási szabályokat vezet be az engedélyezés, a kötelezés és a bírságolás tekintetében (pl. bejelentési eljárás bevezetése, eljárás megszüntetésének szabályozása, a közművek és a kéményseprő vállalkozó, mint véleményező szerepének csökkentése az eljárásban, a belföldi jogsegély eljárási szabályozása, az építésügyi hatósági döntések egyértelműsítése),
  • lényegesen csökkenti az építésügyi hatósági engedélyköteles építési tevékenységek számát, egyértelművé téve az engedély nélkül elvégezhető építési tevékenységeket is,
  • differenciálja az eljárások ügyintézési idejét (azonnali, 15 napos, 30 napos és 60 napos), gyorsítja az ügyintézés menetét,
  • csökkenti a szakhatósági eljárások és a szakhatóságok számát,
  • elősegíti az egységes jogalkalmazást, a magasabb színvonalú ügyintézést,
  • átláthatóbbá teszi az ügyintézést, az eljárási fázisokat,
  • lehetővé teszi az „ügyfélbarát” építésügyi igazgatás létrejöttét,
  • egyértelművé teszi az építésügyi hatósági eljárások résztvevőinek feladatait, felelősségét, lehetőségeit,
  • megvalósítja mind az alapeljárás, mind a jogorvoslat során az ügyben érdekeltek megfelelő információhoz, tájékoztatáshoz juttatását,
  • régi hiányt pótol az eljárási szabályokban megkerülhetetlen műszaki-szakmai és speciális eljárási fogalmak definiálásával."

Forrás: Az ÖTM december 20-i híre

A rendelet tervezet szövege itt olvasható illetve véleményezhető január 4-ig.

Vissza az oldal tetejére
Publikált oldal: Ezt az oldalt a FÖK munkatársai tartalmilag megfelelőnek ítélték.
Publikálás dátuma: 2007.01.02. 12:58
Készítette: Kovács Bence, 2007.01.02. 11:09
Utoljára módosítva: ddekanyadm, 2007.01.02. 12:58


Creative Commons License

A fenntarthato.hu oldalainak tartalma Creative Commons Nevezd meg!-Ne add el!-úgy add tovább! 2.5 Magyarország Licenc alatt van.
Ha az itt található anyagokat ezzel ütköző módon szeretné felhasználni, lépjen velünk kapcsolatba!